Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, nuo birželio 13 dienos įsigalios nauji, vienodi vartotojų teisių reikalavimai, kai perkama nuotoliniu būdu: internetu, telefonu, paštu, ir ne prekybai skirtose patalpose, pavyzdžiui, namuose, darbo vietose, pardavėjo organizuotoje ekskursijoje ar pristatyme kavinėje (vadinamoji tiesioginė prekyba).
Naujieji vartotojų teisių reikalavimai Lietuvoje privalės būti taikomi sutartims, sudarytoms ne prekybai skirtose patalpose, jei sandorio vertė viršija 100 litų. Iki šiol griežtesni vartotojų teisių reikalavimai buvo taikomi tik sutartims, kurių vertė viršijo 200 Lt.
10 svarbiausių pokyčių verslui ir vartotojams:
1. 14 dienų, vietoj 7, atsisakyti pirkinio
Šiuo metu Lietuvoje galioja 7 darbo dienų laikotarpis, kai vartotojas turi teisę atsisakyti sutarčių, sudarytų nuotolinėmis ryšio priemonėmis (internetu), ir per 7 kalendorines dienas galima atsisakyti sutarčių, sudarytų ne prekybai skirtose patalpose. Vartotojai turės daugiau laiko persigalvoti – per 14 kalendorinių dienų atsisakyti prekių ar paslaugų pirkimo sutarties, nenurodydami jokios priežasties.
Apsisprendimo laikotarpis bus skaičiuojamas nuo prekių gavimo dienos, o ne nuo sutarties sudarymo dienos, kaip yra šiuo metu sudarant sutartis ne prekybai skirtose patalpose.
Be to, jei vartotojas nebuvo informuotas apie šią teisę, jis galės pasinaudoti šia teise per 12 mėnesių (dabar – per 3 mėnesius).
Teisė atsisakyti sutarties bus taikoma ir aukcionams internete, pavyzdžiui, „eBay”, tačiau tik perkant iš profesionalių pardavėjų.
Atsisakymo teisė bus taikoma ir tais atvejais jei sutartis buvo sudaryta ne prekybai skirtose patalpose net po aiškiai išreikšto vartotojo prašymo ar kvietimo (anksčiau šios teisės vartotojas neturėjo). Atsisakymo teise bus galima pasinaudoti ir sudarius sutartis dėl paslaugų teikimo.
Vartotojų teisų direktyva ir įsigaliosiantys Civilinio kodekso pakeitimai numato sąrašą sutarčių, kai atsisakymo teisė nėra taikoma, pavyzdžiui sutartims dėl pagal specialius vartotojo nurodymus pagamintų prekių, sutartims dėl greitai gendančių prekių (pavyzdžiui, maisto produktai) ar dėl supakuotų prekių, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ir higienos. Atsisakant užsakytų paslaugų, bus privalu sumokėti už jau atliktą užsakymo dalį, tačiau nebus galima atsisakyti vartotojui visiškai suteiktų paslaugų.
2. Daugiau informacijos ir visoje ES vienoda pavyzdinė sutarties atsisakymo forma
Pardavėjas turės vartotoją informuoti ne tik apie prekę, pardavėją, bendrą kainą, apmokėjimo, pristatymo, sutarties vykdymo tvarką, tačiau ir apie pardavėjo atliekamo vartotojų skundų nagrinėjimo tvarką ar elgesio kodeksą. Taip pat vartotojams turės būti suteikta informacija apie sutarties atsisakymą ir pavyzdinė sutarties atsisakymo forma. Nutraukti sutartį bus galima ir pateikus aiškų pareiškimą apie sutarties atsisakymą, tačiau pateikiant užpildytą pavyzdinę formą atsisakyti sutarties turėtų būti lengviau ir paprasčiau, ypač jei prekė pirkta kitoje ES šalyje.
3. Atsisakius prekės – grąžinti teks pačiam per 14 kalendorinių dienų
Nauji reikalavimai numato vartotojo pareigą grąžinti prekes pardavėjui ne vėliau kaip per 14 dienų, nebent sutartyje bus numatyta, kad pardavėjas grąžinamas prekes pasiima pats. Šiuo metu Lietuvoje pardavėjas privalo pasiimti prekę per 15 dienų, o daugelyje ES šalių prekių grąžinimas jau buvo vartotojo pareiga ir anksčiau.
4. Geresnės pinigų grąžinimo garantijos, atsisakius sutarties
Vartotojui atsisakius sutarties, pardavėjas per 14 dienų turės grąžinti vartotojui visas sumokėtas sumas, įskaitant vartotojo apmokėtas prekių pristatymo jam išlaidas. Tačiau gali būti nekompensuojamos papildomos prekių pristatymo išlaidos, vartotojui pasirinkus kitą nei pardavėjo pasiūlytas įprastinis pristatymo būdas, pavyzdžiui, daug greitesnis, bet ir brangesnis pristatymas. Be to, pardavėjas galės negrąžinti vartotojui pinigų tol, kol prekės jo nepasiekė arba kol vartotojas pateikia įrodymą, kad prekės išsiųstos. Šiuo metu Lietuvoje taikomas 15 dienų pinigų grąžinimo terminas, tačiau daugelyje Europos šalių jis yra 30 dienų, taigi perkant internetu iš kitų ES šalių pinigai bus grąžinti kur kas greičiau.
5. Aiškesnė informacija, kas apmoka prekės grąžinimo išlaidas
Tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos teks vartotojui, nebent pagal sutartį šias išlaidas prisiima pardavėjas, taip pat vartotojas turės būti tinkamai informuotas, kad jis turi padengti grąžinimo išlaidas, priešingu atveju šias išlaidas turės padengti pardavėjas. Jei internetu arba paštu bus perkama didelių gabaritų prekė, pardavėjas turės pateikti galimą prekių sugrąžinimo išlaidų dydį, sutarčių, sudarytų ne prekybai skirtose patalpose, jei prekės buvo pristatytos į vartotojo namus ir negali būti įprastai grąžintos paštu, pardavėjas turės jas atsiimti savo sąskaita. Pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančius reikalavimus pardavėjas turėjo pats atsiimti prekes per 15 dienų.
6. Didesnis kainų skaidrumas ir didesnė apsauga sudarant sutartį telefonu
Prekybininkai turės atskleisti visas išlaidas už produktą ar paslaugą, nurodydami visus galimus papildomus mokesčius. Pirkėjai neturės mokėti papildomų mokesčių ar patirti kitų išlaidų, jei jie nebuvo tinkamai informuoti prieš užsakymą.
Jeigu verslininkui paskambinus, vartotojas sutiks sudaryti sutartį, verslininkas ne tik privalės patvirtinti pasiūlymą vartotojui patvariojoje laikmenoje, tačiau sutartis bus laikoma sudaryta tik tada, kai vartotojas pasirašys pasiūlymą arba išsiųs verslininkui savo rašytinį sutikimą. Taip bus išvengta situacijų, kai siunčiami produktai, motyvuojant vartotojo sutikimu duotu telefonu, ir vėliau reikalaujama sumokėti.
7. Draudžiami paslėpti mokesčiai, neleidžiama naudoti iš anksto pažymėtų langelių
Vartotojai bus apsaugoti nuo galimų „kainų spąstų” internete, kai norintys pasipelnyti bando žmones suvilioti nemokamomis paslaugomis, tokias kaip horoskopai ar receptai, neinformuodami apie atsirandančią prievolę mokėti. Internetinių užsakymų metu vartotojai turės matyti užsakymo mygtuką, kur turės būti aiškiai nurodyta, kad jį paspaudus atsiranda prievolė mokėti. Visoje ES nebus galima taikyti šiuo metu pakankamai populiarios praktikos, kai internetiniai pardavėjai naudoja iš anksto pažymėtus tam tikrų papildomų paslaugų užsakymo langelius. Pavyzdžiui, perkant lėktuvo bilietą, vartotojui pateikiami pažymėti kelionių, bagažo draudimo ar automobilio nuomos užsakymo langeliai, kuriuos jis turi pats pašalinti. Visi langeliai galės būti tik nepažymėti.
8. Aiškesni prekių pristatymo reikalavimai ir atsakomybė
Pardavėjas privalės pristatyti prekes vartotojui ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo, jeigu nesusitariama kitaip. Jeigu prekės per šį terminą nebus pristatytos, vartotojas galės nustatyti papildomą terminą. Jei prekės vis tiek nebus pristatytos, vartotojas įgis teisę susigrąžinti sumokėtus pinigus. Už prekės dingimą ar sugadinimą vežant bus atsakingas pardavėjas.
9. Neleidžiamos priemokos už kredito korteles, didesnių tarifų telefono linijų naudojimas
Už mokėjimą kreditine kortele (ar kitų mokėjimo būdų ) prekybininkas negalės reikalauti didesnio mokesčio nei jo patiriami kaštai. Prekiautojai, kurie naudoja atskiras aptarnavimo telefonu linijas, negalės taikyti didesnių tarifų už konsultacijas vartotojams: turės būti taikomi įprastų skambučių įkainiai.
10. Geresnė vartotojų apsauga įsigijant skaitmeninio turinio produktus
Informacija apie internete parduodamus skaitmeninius produktus, jų funkcines savybes, suderinamumą su prietaisais ir programine įranga, turės būti aiškesnė. Taip pat – apie bet kokių techninių apsaugos priemonių taikymą, pavyzdžiui, vartotojo teisės apribojimą kopijuoti turinį. Vartotojai turės teisę atsisakyti skaitmeninio turinio pirkimo, pavyzdžiui, parsisiųsti muzikos ar vaizdo įrašą, bet tik iki to momento, kai faktinis parsisiuntimo procesas prasideda.
Apibendrintant – sąžiningam ir klientu besirūpinančiam verslui didesnės vartotojų teisės ir aiškesnis, visoje ES vienodas reglamentavimas – gera žinia, nes vartotojai galės drąsiau jaustis apsipirkdami ir internetu, ir ne prekybai skirtose patalpose.